Klíč


Pět let na tvrdo aneb z ústavu podruhé / Pátek, 7 listopadu, 2014
Každý klíč patří k nějaké kličové dírce a kličová dírka zase k většímu předmětu. Dveře, skříňka, almara – to vše jsou předměty, které ve spojení s klíčem mají pouze dva úkoly. Uchovat tajemství tajemstvím a chránit ho před nepovolanými. Já Ti, milý čtenáři, dnes nabízím také jeden takový klíč, který Tobě a také snad mé osobě otevře dveře k něčemu novému, co je záhodno prozkoumání. Půjdeš se mnou?

V životě člověka a studenta učitelství zvlášť se naskytnou různé možnosti a jak to tak bývá, laskavý čtenář promine tu okřídlenou větu, je čistě na něm, zda chytí onu příležitost za pačesy, pěkně se v ní vyráchá, nabere si blátíčko do kapes a půjde zase dál o něco bohatší, nebo jen bude tupě zírat na onen lákavý nápis vlakové zastávky a raději se nechá odvézt do stanice Smrť rozkodrcaným vlakem. Pozorný čtenáři, Tobě dozajista neuniklo, že taková příležitost se naskytla i Tvé předrahé a všemi milované Maglaiz.
Na jiných univerzitách je již tradiční, že mívají na navazujícím magisterském studiu učitelství souvislou praxi ve školách již v zimním semestru prváku. Inu, na jiných. Jelikož je Maglaizíček originál, musí také chodit na originální školu, a tak ta má škola tuhle vymoženost nemá. Ovšem to neznamená, že by Tě, milený čtenáři, či mě nemohla mile překvapit.
Byla první hodina vytoužené didaktiky dějepisu pro SŠ. Rozdaly se úkoly, řeklo se, co se bude přibližně probírat, kdy to nebude a případně proč a kdy a kam se bude chodit na náslechy, samozřejmě i to, co všechno musíme udělat, abychom dostali štempla do indexu. Mimojiné se naše předrahá didaktička zmínila, že za námi přijde učitel ze základní školy, která spolupracuje s naší univerzitou, aby nás případně zneužil coby suplenty na dějepis. Myslím si, že už mě znáš, vzácný čtenáři, takže Tě rozhodně nemůže překvapit, že Maglaiz do toho skočila rovnou po hlavě. Do piditřídy naklusal mladý chlápek a Maglaizíček si na krk pověsila šestou třídu FŇ.
S nasazením divadelního ochotníka z Kyselé Prdele jsem si uzmula od drahého Magistra jeho učebnice pro šesťáky i metodickou příručku a vrtala se v nich celý týden i víkend. Na co jsem přišla? Že je to zcela příšerná učebnice! Zamarastovaná vším možným jen ne vhodným materiálem týkajícím se přímo tématu pravěku a prvních lidí. Do teď jsem nepřišla na to, k čemu bude šesťákům dobré znát přesné složení tkalcovského stavu, když si nedokáží dát dohromady fakt, že 120 000 let před naším letopočtem je dosti dlouhý věk pro homo sapiens sapiens, ale ve vztahu k existenci Země je to poměrně pozdě. Učebnice určitého nakladatelství touží toho nacpat do dítěte tolik a z různých oblastí, že nakonec nemáme ve výsledku dítě chytré, vševědoucí, ale tupý memorující bílý límeček, který si neumí dát dohromady souvislosti, nevnímá historii jako sled událostí vzájemně se ovlivňujících a na sebe navazujících. Prostě pravěk od do a šlus. Fakt, že my jsme se houpali ještě na stromech a dole u moře už měli kanalizaci a města, překvapil i žáky devítek.
Ovšem nechtěla jsem zde nadávat na učebnice, anóbrž Ti povědět, proč bylo napsáno to, co bylo napsáno a proč bylo tak dlouho mrtvo. Pohlcena vyššími cíly, čti zahrát si na experimentátora a vyzkoušet si, zda vůbec zvládnu třídu o pětadvaceti duších, jsem odsunula virtuálno na tu nejvzdálenější kolej. Jak vlastně pokus dopadl? Počkejte, prosím, stránka se načítá…
Lazebnice

15 Replies to “Klíč”

  1. Pobavilo mě, že k učebnici je ještě metodická příručka. To je kuchařka, jak a v jaké podobě se má látka z tištěné učebnice přenést do neuronové sítě mozků nebohých školáků?

    Z tvého textu je vidět, že máš ještě hodně ideálů.

  2. Výborně, těším se na tvé zážitky. Mít povědomí o souvislostech je vždycky náročné, v jakémkoli oboru. Ale v tom spočívá vzdělání, ne v namemorování kvant jednotlivostí. Držím palce. A připomnělas mi moje vlastní dávné učitelování :-).

  3. Ochocho, úplně vidím matičku Maglaiz, jak na ty malé neposedné haranty ječí stejně jako moje biologická matička. 3:)
    A líbí se mi, jaký to tu má nový kabát, brýle jako pro Poirota! :3

  4. [4]: Ač k tomu nijak nevyškolen, kdysi jsem 4 roky učil na gymplu a považuju to za svou nejhezčí pracovní etapu. Ostatně dodneška se ke mně bývalí studenti hlásí, tak jsem je snad moc a nevratně nepoškodil. A dodneška se považuju za kantora, který je na zkušené v reálném světě :-).

  5. [5]: Tak gymnázium. Tam byly vždy vedeny tuhé boje, ale zároveň vznikala velká přátelství, neb nepřátel bylo mnoho a nutno se proti nim semknouti do jednoho pevného šiku.

  6. Ke klíčovým dírkám patří i oko špeha.

    Know-how tkalcovského stavu se může hoditi i poklesslým básníkům, neboť proces snování a spřádání se táhne celým naším životem jako ona pověstná červená nit.

  7. Bože, toto je úžasný článek, což jsem při začátku čtení ani nedoufala, ale jsem nakonec ráda, že jsem vytrvala až do závěru. :D
    Naprosto mi taky vadí systém škol (a učebnic, podle kterých ty školy jedou), který klade základní důraz na memorizaci faktů. Přesně jak píšeš –  člověk od do – a to děcko si nic nedá do souvislostí. Přijde mi, že je tak hodinu od hodiny blbější a jediné, na co má šanci, je, aby se z něj stal kolosální šprt.
    Šprt, co bude mít jedničky, protože si dobře zapamatoval. Ne jedničky, protože to dobře pochopil.

  8. Klasika. Přijde mi, že na všech stupních vzdělání (ať je to základní, střední či vysokoškolské) se student musí nabiflovat tuny nepotřebných informací, které už nikdy v životě nebude potřebovat (od tkalcovského stavu, přes složení těla různých buněk až po různé matematické postupy) :D

  9. [1]: Metodická příručka je taková příjemná berlička, která ti nabízí inspiraci, jak ono téma a hodinu pojmout, jsou tam návrhy aktivit a rady, co žákům zdůraznit a co po žácích bude vyžadovat RVP.

    [12]: Drahá Em Age, mohla bych vědět, co Tě odrazovalo od čtená článku a co naopak Tě u něj přinutilo vydržet? Jako autor mne to velice zajímá.

    [13]: Milá Adino, vidíš to moc černobíle. Nemůžeš směšovat obory humanitní a přírodovědecké. Upřímně já bych byla ráda, aby chirurg věděl, kde se co nachází a proč mé tělo reaguje na ony léky tak a ne jinak. A to se bez kvant teorie prostě neobejde. Totéž matematické postupy. Hodnotila jsem pouze sadu dějepisných učebnic nikoliv celou školní výuku. Kromě toho je rozdíl mezi učebnicí a učitelem, který daný předmět učí.

  10. [1]: a takových lidí si cením – jen tak dál.

    [13]: protože není nikde garantováno, že to ten či onen nakonec někdy přeci jen bude potřebovat – proto toliko informací (aby se z toho kvanta alespoň něco zachovalo do zbytku dalších let života)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *