Prý se říká, že bakaláře udělá skoro každý, proto ho skoro každý má a vždycky dělá strašně chytrého, když
mu někdo řekne, že je na navazujícím magistru. A asi má i skoro každý pravdu, pokud tedy nenarazí na někoho, kdo po slovech navazující a magistr přidá ještě slůvko učitelství. V tu chvíli ti garantuji, milený čtenáři, že na onoho skoro každého bude zírat student učitelství stejně jako restaurátor na uklízečku, když mu povídá, že by měl na tu sto let starou podlahu vzít savo a rejžák.
Ostatně úplně stejně zírá i bakalář dvouobor na bakaláře jednoobora, který si stěžuje, že nemá čas, neb má tři dny v týdnu školu a v pátek chodí na devět do kanceláře na brigádu, přičemž daný dvouobor tohoto jednoobora v pátek potká ve dvanáct v hospodě již řádně upraveného, přičemž dvouobor si zde jde dát minutku, aby přežil páteční výuku od sedmi ráno do osmi večera. Aneb není houba jako houba.
Milý čtenáři, pokud sis do teď myslel, že učitel v bakalářském studiu má zcela k ničemu předmět zvaný historický proseminář, pak nejspíše raději ani nenastoupíš na ono magisterské. Ne, že by bylo všechno špatně. To nikoliv. Například praxe jsou skvělé, také tzv. béčkové předměty jsou báječné, leč jenom některé.
Ovšem já si teď vzpomněla, že jsem ti tak zcela neřekla o přijímacím řízení všechno. Nejspíše to bude proto, že přijímací řízení vlastně začalo už někdy v zimě 2014. To víš, když chceš být učitel, tak to není jen o tom chtění a vědění o daném předmětu, taktéž to celé je i tom, zda dobře slyšíš a dobře mluvíš. Stále nerozumíš a to je tvá spása, vzácný čtenáři. Pokud bys někdy měl ony oumysly vydati se na dráhu kantorskou po vzoru Otokara Březiny, pak věz, že MUSÍŠ MÍT POTVRZENÍ OD LOGOPEDA A UŠNÍHO. Nu, o logopeda jsem strach neměla, vady řeči jsou mi cizí, ale ohledně ušního mne pojímaly takové žaludeční nervózy, že průtokový ohřívač byl prachsprostý amatér. Inu, to víš, člověk s diagnostikovanou absolutní nefunkčností pravého ucha z důvodu nevyvinutého třmínku, se prostě děsí toho, že by mu celý sen zhatilo něco, za co nemůže.
A jak taková vyšetření probíhají?
1) Logoped – v Moravskoslezském kraji existovali asi tři logopedi, kteří měli oprávnění ti vydat příslušné potvrzení. Samozřejmě jejich identitu si musíš sám zjistit na studijním oddělení, kde ti tajemným hlasem prozradí, že to nalezneš na internetu u jednotlivých profilů logopedů. To člověka přivede k myšlence, zda není studijní oddělení jenom proto, aby měl student pravidelnou dávku negativních emocí, neb nic moc se tam nikdy nedozvěděl.
Ovšem abych nijak nekřivdila, paní doktorka logopedka byla naprosto fantastická. Žádné vyšetření, jen jsme si popovídaly o gymnáziu, které jsem kdysi navštěvovala. Když nad tím tak přemýšlím… ono to nakonec vlastně bylo to vyšetření. Ačkoliv jsem se těšila, že si vyzkouším nějaké zajímavé hokusy pokusy a zjistím nedostatky, nakonec jsem byla ráda, že se celá ta záležitost odbyla za dvě minuty.
2) Ušní – v Moravskoslezském kraji jsou jen dvě místa, kde ti může ušní říci, že jsi způsobilý k vykonávání učitelského povolání. V Ostravě a na poliklinice ve Frýdku-Místku. Astmatik zaplesá, neb si rovnou může naproti vyzvednout léky u plicního, který se specializuje na léčbu tuberkulózy. Miluji takovéto náhodičky a ironie osudu!
Tudíž již někdy v zimě jsem si mohla první položku odškrtnout a těšit se z toho, že jedna čtvrtina cesty k nástupu studia na učitelství je úspěšně za mnou.
Druhou čtvrtinou předcházející pohovorům na příslušných katedrách a uděláním Bc. státnic, byla překážka dosti zarážející. Test z pedagogicko-psychologického bloku. Jedná se o základní poučky pedagogiky, obecné didaktiky a základy psychologie, sociální pedagogiky a speciální pedagogiky. Skutečně jen základy. Naštěstí pro absolventy Ostravské univerzity, kteří již během bakalářského studia si plnili předměty z pedagogicko-psychologického bloku, byl tento test odpuštěn.
Měl jsi to vidět! Před příchodem vyučujících k této přijímací zkoušce byla posluchárna skutečně nacpaná studenty. Někteří jen máchali kouskem papíru ze studijního a poněkud méně početný houf horečně listoval Odmaturuj ze ZSV. Když vyučující a madame ze studijního vybídly, aby k nim přišli ti, kdož mají potvrzení ze studijního, že mají prominutu tuto zkoušku, zvedlo se 95% přítomných a celý tento dav se zcela nedůstojně a neorganizovaně hrnul k dámám, jelikož drtivá většina z nich chtěla stihnout svůj vlak domů, aby se ještě mohli učit ke státnicím. Většině „omilostněných“ se na tváři objevoval opovrhující až výsměšný výraz. Dokonce někteří strouhali mrkvičku sedícím nešťastníkům. Bylo mi jich líto. Obou táborů. Těch, kteří zůstali sedět, i těch, kteří strouhali onu kořenovou zeleninu. Jedni neměli to štěstí, že jim univerzita uznala pracně vybojované kredity, a druzí zase neměli sdostatek intelektu a snížili se na úroveň primátů, kteří si mezi sebou závidí půlku banánu.
V současnosti však už možnost odpustků, tedy uznání splnění pedagogicko-psychologického bloku, není, jelikož bakalářské studium již tento blok předmětů na Ostravské univerzitě neobsahuje. Nikdo netuší proč. Údajně z důvodu praktických cvičení z těchto předmětů, ale povětšinou žádná praktická cvičení neprobíhala. Pokud tedy nepočítám fakt, že jsme procestovali téměř celou Ostravu, abychom si na 45 minut poslechli neznámého učitele vyučujícího absolutně jiný předmět, než je tvé zaměření. Jako bonus si ještě z onoho náslechu odneseš dojem, že jsi viděl ukázkový případ syndromu burn-out. Zkrátka špatných učitelských vzorů jsi za celá svá školní léta zažil dost, milený čtenáři, ale to není důvod, abys v tom nemusel pokračovat i jako aspirant na kantora. K čemu pozitivní vzory ve skepticismem prolezlé české společnosti?!
Jaképak „útrapy“ jsi musel prožít ty, drahý čtenáři, při honbě za splněním vysněného povolání?
Máš rád zvláštní náhodičky a ironie osudu?
Co je dle tebe burn-out syndrom? Znáš či znals někoho s tímto syndromem?
Druhá část o zlatých pravidlech pohovorů na katedrách: Jak se učí na učitele II.